Etapele vietii: 1-4 ani (Partea 1)

etapele vietii

In primul an de viata, bebelusul invata miscarile fizice: invata sa se tarasca, sa stea in picioare si chiar sa faca cativa pasi. Este capabil sa se duca si sa descopere singur lumea, fara sa mai fie nevoit sa astepte sa-i aduceti lumea la patut.

In urmatorii ani isi va consolida abilitatile fizice pe care le-a dobandit in primul an de viata si isi va consolida aptitudinile intelectuale prin dezvoltarea vorbirii, Copilul dumneavoastra va face eforturi sa-si exprime gandurile si dorintele cu ajutorul vorbirii, si odata cu dezvoltarea creierului se va privi pe sine insusi o entitate separata de dumneavoastra, devenind constient de el insusi. O sa aiba nevoie de multa afectiune, de mult curaj si de sprijin permanent.

Explozii de perpicacitate

Copilul dumneavoastra creste, se dezvolta si invata intr-un ritm intermitent. In aceasta perioada, faceti-si viata copilului dumneavoastra cat mai interesanta. Daca are activitati preferate, trebuie sa il lasati sa si le desfasoare cat mai des, insa nu ezitati sa ii aratati si altele noi, este pregatit sa invete repede si sa absoarba cat mai multa informatie.

Astfel de momente in care invatarea are loc foarte rapid, sunt urmate de perioade in care dezvoltarea copilului stagneaza. Tratati-le ca pe niste perioade de recuperare, in care copilul isi consolideaza invataturile noi si se pregateste pentru cele ce vor urma.

Lasati-va copilul sa va ghideze

Viata ne arata ca profesorii cu adevarat buni sunt cei care ne ajuta sa ne dezvoltam si sa ne atingem capacitatea maxima. Cei care ne fac mai puternici. Fiti alaturi de copilul dumneavoastra atunci cand are nevoie de ajutor. Nu are nici un rost sa sariti in ajutorul cuiva care nu are nevoie sau nu v-a cerut acest lucru. A fi acolo cand e nevoie de ajutor nu inseamna sa va bagati ca musca-n oala, nepoftit de nimeni.

Renuntati sa-i impuneti propriile dumneavoastra idei despre ce considerati ca ar trebui sa faca un copil de varsta lui si tineti seama de ceea ce isi doreste el sa faca.  Asta inseamna sa va lasati ghidat de el si sa reactionati la nevoile lui.

De ce trebuie sa faca copilul miscare?

Fiintele umane sunt active, nu sedentare. Copii mici incearca sa faca miscare tot timpul. Si asa si trebuie. Au nevoie de activitate permanenta ca sa se dezvolte normal.

Rasa umana a evoluat suficient pentru a putea supravietui o vreme fara mancare. N-ar trebui sa se multumeasca cu o viata sedentara. A duce o astfel de existenta incepand din copilarie are efecte nefaste asupra dezvoltarii copilului. Pentru a evita acest lucru, trebuie sa incurajati orice forma de activitate care-l pun sa faca miscare.

Cum va incurajati copilul sa manance?

Cand este vorba de mancare, cuvantul cheie este flexibilitatea. Straduiti-va sa faceti din orele de masa momente de distractie.

  • Daca vrea sa foloseasca un cutit dati-i unul de plastic sau unul tocit care nu taie.
  • Lasati-l sa foloseasca, din cand in cand, un pai pentru baut. Pentru a evita varsarea bauturii, taiati capatul paiului, astfel incat acesta sa nu fie cu mult mai inalt decat cana.
  • Puteti sa dati cornetului de inghetata alte intrebuintari. De exemplu umpleti unul cu branza si rosii faramitate sau cu salata de ton si dati-i copilasului de trei ani o gustare in mers.
  • Fiti creativi si din cand in cand dati-i mancarea pe o farfuioara de papusi sau pe o jucarie plata.
  • Umpleti o cutie cu prajituri cu mai multe feluri de mancare usor de apucat cu degetele, cum ar fi branza taiata cuburi, bucatele de carne rece, legume crude, fructe, cartofi prajiti si sandvisuri cu unt de arahide si lasati-l sa ia ce doreste.
  • Lasati-l pe copil sa-si faca din alimentele servite o casa sau o masina, pe care apoi sa le manance.

Indicatori fizici

Nu uitati ca fiecare copil se dezvolta in ritmul lui propriu. Nu fortati copilul sa invete mai repede decat vrea el- este inutil.

La 13 luni

Lasati-l sa exerseze statul in picioare de unul singur.

Daca are un rand de mobila de care sa se sprijine, se va plimba de la un capat la altul si este posibil sa faca primii pasi fara ajutor. Jucariile stabile si mobilierul cu margini rotunde sunt ideale pentru sprijinit si ajuta copilul sa devina independent in mers. Cum incepe sa umble nu-l scapati din ochi.

La 15 luni

Asigurati-va ca are la indemana un scaun solid, de care sa se tina pentru a sta in genunchi sau a se lasa pe vine fara ajutor si pe care sa-i faca placere sa se urce si sa se dea jos.Il veti ajuta sa isi exerseze indoirea si aplecarea coapselor si genunchilor. Luati-va masuri ca scaunul sa nu se rastoarne daca se sprijina pe el cand se ridica in picioare.

La 18 luni

Aratati-i cum sa se ghemuiasca ca sa grabeasca dezvoltarea muschilor.

Incurajati-l sa va imite. Urcati scarile impreuna cu el pana cand o va putea face si fara ajutor, sa urce scarile unind picioarele pe fiecare treapta.

La 21 luni

Lasati-l sa vi se alature in activitatile zilnice pentru ca este fascinat de tot ce faceti si vrea sa va imite fiecare miscare. Poate sa ridice obiecte de jos fara sa mai cada. Incurajati-l sa joace fotbal ca sa va arate cat de fluente ii sunt miscarile – merge cu usurinta inapoi, poate sa urce scari, cu amandoua picioarele pe fiecare scara, dar de data asta fara sa se tina si poate sa se opreasca brusc si sa se intoarca la colturi.

La 2 ani

Incurajati-l sa danseze si sa cante, copilul incepe sa inteleaga ritmul, ii va placea foarte mult sa se miste in ritmul muzicii. Dansati cu el – il va ajuta sa isi dezvolte gama de miscari. Poate sa alerge, dar nu sa incetineasca si este capabil sa stea usor pe vine asa ca va sugerez sa va asezati impreuna pe podea.

La 2 1/2 ani

Oferiti-i o jucarie pe roti, care se deplaseaza si pe care sa poata sta si s-o impinga cu picioarele. Probabil ca este inca prea mic, pentru o tricicleta, dar veti gasi multe jucarii potrivite pe care sa i le cumparati. Ii place sa sara in sus si sa mearga pe varfuri. Este suficent de stabil ca sa poata duce un obiect usor si poate sa stea asezat si sa tina in brate cateva minute un copilas mai mic decat el.

La 3 ani

Topaiti. Este mult mai vioi asa ca va indemn sa-l invatati sa sara in cat mai multe feluri si pozitii, sau sa jucati sotron impreuna, pentru ca in felul acesta sa-si consume energia in exces. Topaiti si sariti si la alte jocuri. Poate sa urce scarile alternand picioarele, reuseste sa stea intr-un picior timp de o secunda, cand paseste isi leagana mainile ca un adult si este capabil sa mearga pe tricicleta.

La 4 ani

Aratati-o cum sa foloseasca coarda de sarit, pentru ca este foarte agil si ar trebui sa isi coordoneze bine miscarile. Muschii lucreaza impreuna si astfel de jocuri il ajuta sa invete cat mai multe miscari. Petreceti timp in locuri de joaca special amenajate pentru copii. Aici alearga de colo colo, sare, topaie, escaladeaza si coboara rapid scarile alternand picioarele.

Coordonarea manuala

Prima tentativa a copilului dumneavoastra este sa isi coordoneze miscarea ochi-mana – incercarea de a se hrani singur. Invata sa indrepte mancarea catre gura folosindu-se de mana si privire, devenind, in scurt timp, cat se poate de indemanatic.

La 13 luni

Oferiti-i mancare pe care s-o manance cu lingura. Hranirea cu mancare solida, care nu aluneca din lingura, il va ajuta sa manance singur. Jocul lui preferat este sa arunce lucruri pe unde apuca; de asemenea poate sa traseze linii cu creionul.

La 15 luni

Ajutati-l sa construiasca turnuri sa-si sporeasca dexteritatea manuala. Incearca sa dea paginile unei carti, asa ca cititi-i des. Lasati-l sa incerce sa se imbrace singur. La aceasta varsta ii este usor sa se hraneasca singur cu lingura, fara sa-i cada mancarea din ea.

La 18 luni

Daruiti-i o masa de joc sau jucarii pe care sa exerseze intoarcerea, rasucirea, invartirea, formarea unui numar si alunecarea. Se pricepe la fermoare si este fascinat de orice inchizatoare.

Degetele copilului sunt indemanatice, asa ca lasati-l sa mazgaleasca, sa picteze cu degetele. Dati-i ocazia sa se hraneasca singur, reusind chiar sa foloseasca o cescuta fara sa-i verse continutul.

La 2 ani

Incurajati-l sa se imbrace, sa se dezbrace ,sa isi puna sosetele, incaltarile si manusile fara ajutor – actiune de mare amploare pentru degete. Pe masura ce stapaneste miscarea de insurubare, poate sa intoarca manerul de la usa, sa desurubeze capacele borcanelor, sa deschida si sa inchida un fermoar. Poate sa folosesca voit un creion, asa ca desenati impreuna. Lasati-l sa va arate cum construieste un turn inalt din patru cuburi.

La 2 1/2 ani

Dati-i piese si jucarii sa construiasca modele care necesita apasarea si potrivirea pieselor impreuna si ii solicita muschii de la mana. Lasati-l sa va arate cum insira margele si cum poate sa fixeze un nasture intr-o butoniera. Acum desenele lui capata sens, este capabil sa construiasca un turn de opt etaje.

La 3 ani

Rugati-l sa va ajute la treburile simple care implica un numar de miscari controlate, cum ar fi asezarea mesei. Incurajati-l sa-si inchida singur nasturii hainutelor, astfel incat sa fie capabil sa se imbrace si sa se dezbrace fara nici un ajutor, daca asta doreste. Desenul devine mai clar si construieste turnuri de noua etaje. Ajutati-l sa foloseasca pentru prima dat foarfecele – un pas mare inainte in ceea ce priveste coordonarea neuromotorie si dexteritatea manuala.

La 4 ani

Exersati cu el miscarile de detaliu, cum ar fi aranjarea jucariilor mici. Isi perfectioneaza miscarile care cer mai multa iscusinta asa ca rufati copilul sa aranjeze masa, sa se spele pe fata si pe maini, sa-si faca patul si sa-si aranjeze hainutele. Aratati-i cum se deseneaza un cerc si-l va desena.

Jucariile potrivite

Dati-si copilului jucariile care sa contribuie la dezvoltarea coordonarii si a manevrarii. Jucariile care-i solicita ambele aptitudini il vor inveseli. La inceput, copilul poate fi stangaci, de aceea trebuie sa se joace cu obiecte mari si simple. Desi are la indemana obiectele din casa, pentru evolutia lui sunt mai indicate alte jucarii:

  • cutie de lipit;
  • piese pentru facut piramide;
  • piese pentru construit;
  • masa pentru ciocanit;
  • jucarii de impins/de tras;
  • papusi;
  • masini;
  • rame;
  • creioane;
  • pensule/acuarele;
  • tabla de scris;
  • carti;
  • plastelina;
  • groapa cu nisip;
  • tobogan;
  • barcuta cu lopeti;
  • carucior;
  • leagan.

Dreptaci sau stangaci?

Daca atat dumneavoastra cat si partenerul sunteti stangaci, unul din trei copii va fi stangaci, iar sansele de a fi stangaci avand doi parinti dreptaci sunt de la 1 la 10. Nu exista nici o lege naturala care sa spuna ca o mana ii este superioara celeilalte, asa ca nu-i nici un fel de problema daca aveti un copil stangaci.

Copilul nu stabileste controlul asupra mainii pe care o va folosi mai des, dominanta este decisa de creier. Ganditi-va la creier la ca ceva alcatuit din doua parti inlantuite, chiar daca fiecare dintre cele doua emisfere controleaza activitati distincte. Pe parcursul dezvoltarii creierului copilului, una dintre emisferele cerebrale devine dominanta. Daca cea care domina este emisfera cerebrala stanga, atunci copilul este dreptaci si invers.

In primele luni, copilul nu-si manifesta nici un fel de preferinta, desi majoritatea bebelusilor intorc capul mai mult la dreapta decat la stanga.

In timp ce copilul isi perfectioneaza coordonarea si incepe sa dobandeasca aptitudini manuale, veti vedea ca foloseste mai mult una din manute. Nu va impacientati daca nu face asta. Nu incercati niciodata sa va dezvatati copilul sa fie stangaci, deoarece riscati sa-i creeati probleme de natura psihologica, precum balbaiala si dificultati de scriere si citire, modificand ceea ce creieruk tinde sa faca in mod natural.

 

 

“Sanatatea inainte de toate”.

 

Nu sunt comentarii momentan. Fii primul care comenteaza.

Lasati un comentariu


Acest site este oferit doar cu titlu informativ. Informatiile gasite aici NU sunt un substitut pentru o ingrijire medicala profesionala a unui medic calificat.

INTOTDEAUNA sa discutati cu medicul dumneavoastra daca aveti preocupari cu privire la starea dumneavoastra de sanatate sau pentru un tratament ce trebuie administrat in scopul insanatosirii. AcademiaPacientului.ro nu este responsabila sau raspunzatoare, direct sau indirect, pentru orice forma de daune care rezulta din utilizarea (sau abuzul) informatiilor continute in acest site.