Renunta la fumat!

Autor: Academia Pacientului Actualizat: Timp citire: 4 minute

Renunta la fumat!

Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le puteti face pentru sanatatea corpului dumneavoastra este sa renuntati la fumat

Dependenta de tigari este cea mai comuna si vicioasa dintre toate tipurile de dependente, mai rea decat dependenta de heroina si mult mai greu de vindecat – si cu toate acestea este legala!

Iata cateva dintre pericolele pe care le presupune fumatul:

  • In fumul de tigara exista 3000 de tipuri de substante chimice
  • Aproximativ 5% il reprezinta monoxidul de carbon – acelasi gaz mortal care se regaseste si in gazele de esapament. Aceleasi gudroane utilizate in asfaltarea drumurilor se gasesc si in fumul de tigara si pot cauza cancerul.
  • Altet ipuri de substante chimice inhalate prin fumul de tigara sunt amoniacul, substanta care se gaseste si in explozibili, inalbitori si produse pentru curatarea toaletei; cianura si fenolii, substante chimice utilizate in diluanti

Efectele asupra sanatatii

Cancer pulmonar: Fumatul cauzeaza cancer pulmonar. iar intervalul dintre momentul diagnosticarii acestuia pana la deces poate fi chiar mai mic de 6 luni.

Afectiuni cardiace fatale: Nicotina face ca inima sa bata mai repede si provoaca cresterea tensiunii arteriale – ceea ce poate duce la un infarct.

Accident vascular cerebral: Fumatul determina ingrosarea sangelui, sporind astfel riscul aparitiei unor cheaguri. Un cheag format pe creier poate provoca leziuni cerebrale incurabile, paralizie si chiar decesul.

Cangrena: Sangele devine atat de vascos, incat va poate bloca arterele periferice, ducand astfel la cangrena si amputatie.

Emfizem pulmonar si bronsita: Blocare, ingustare sau leziuni ale cailor respiratorii si aparitia dispneei. Cancerul cavitatii bucale, al cailor respiratorii, al esofagului, al vezicii urinare, al pancreasului, al rinichilor, al colului uterin si cancerul de san sunt mult mai frecvente in randul fumatorilor.

Ulcere: Fumatul sporeste considerabil riscul aparitiei ulcerelor gastrice si duodenale.

De ce sa renuntati?

Fumatorii par mai batrani decat varsta lor reala, deorece fumatul accelereaza procesul de imbatranire a pielii.

Riscul unei morti premature este dublu la fumatori fata de nefumatori.

Bolile asociate fumatului provoaca moartea a peste 40% dintre fumatori inainte ca acestia sa ajunga la varsta de pensionare.

In medie, nefumatorii traiesc cu cel putin 7 ani mai mult decat fumatorii.

Care sunt avantajele renuntarii la fumat?

Beneficii imediate.

  • Dupa 20 de minute, tensiunea arteriale si pulsul scad.
  • Dupa 2 h, caile respiratorii pulmonare se relaxeaza, ceea ce contribuie la imbunatatirea respiratiei si a capacitatii pulmonare.
  • Dupa 8 h, nivelul de dioxid de carbon scade pana la valoarea normala si cel de oxigen revine la normal.
  • Dupa 1 zi, riscul unui infarct scade.
  • Dupa 2 zile, terminatiile nervoase lezate incep sa se regenereze, astfel incat simturile olfactiv si gustativ devin mai puternice.
  • Dupa trecerea unui interval cuprins intre 1-3 luni, circulatia sagvina se imbunatateste, iar functia pulmonara se amelioreaza in proportie de 30%.
  • Dupa 5 ani, riscul cancerului pulmonar se reduce la jumatate.
  • Dupa 10 ani, riscul cancerului pulmonar revine la limitele normale.

Produsele care va ajuta sa renuntati la fumat

Multi oameni se intreaba daca produsele ajutatoare functioneaza si daca ar trebui sa le incerce.

[ad#articol]

Majoritatea expertilor in studiul fumatului sunt de acord ca nu exista un substitut mai bun decat vointa, si eu le dau dreptate. Puteti totusi sa incercati guma sau plasturii cu nicotina, hipnoza, acupunctura sau sa apelati la centrele medicale specializate in renuntarea la fumat.

Iata 20 de sfaturi pentru a va ajuta sa renuntati la fumat:

Nu incercati sa le puneti in practica pe toate simultan. Alegeti pentru inceput cel mault 3 sau 4, apoi mai adaugati cate 1 sau 2 in fiecare zi.

Succes!

  1. Nu fumati niciodata in masina.
  2. Refuzati orice tigara care va este oferita.
  3. Nu fumati inainte de micul dejun.
  4. Cumparati-va un singur pachet de tigari o data.
  5. Cumparati-va doar un pachet mic de 10 tigari in locul unuia de 20.
  6. Cumparati-va de fiecare data o noua marca de tigari, nu doar cea preferata.
  7. Numarati pana la 10 inainte de a va aprinde tigara.
  8. De fiecare data cand va luati o tigara, puneti pachetul intr-o alta camera.
  9. Daca v-ati terminat tigarile, nu acceptati niciodata una de la altcineva.
  10. Dupa fiecare inhalare, lasati tigara jos.
  11. Nu fumati niciodata afara.
  12. Nu fumati niciodata in pat.
  13. Incercati sa nu mai fumati la serviciu.
  14. Nu fumati in casa.
  15. Nu mai umblati cu bricheta sau chibritul la dumneavoastra.
  16. Nu fumati mai mult de jumatate dintr-o tigara.
  17. Nu fumati decat dupa ce v-ati ridicat de la masa.
  18. Nu fumati in timp ce va relaxati cu un pahar de bautura.
  19. Fumati numai daca sunteti asezat intr-un scaun incomod.
  20. Prindeti un elastic in jurul pachetului de tigari ca sa va reaminteasca ca incercati sa va lasati de fumat.

Fumatul si sarcina

Renuntati la fumat cu 3 saptamani inainte de a concepe un copil.

Mamele: Nu fumati in timpul sarcinii, astfel riscati sa va vatamati fatul, sa aveti un avort spontan sau sa dati nastere unui copil subponderal, vulnerabil la infectii.

Tatii: Copiii ai caror tati fumeaza zilnic in jur de 20 de tigari sau mai mult, prezinta un risc mai mare de cancer decat cei ai caror tati sunt nefumatori. Fumatul dauneaza calitatii spermei, de aceea este indicat ca barbatii care isi doresc un copil sa renunte la fumat cu cel putin 3 luni inainte de a concepe.

Your email address will not be published.

Salvează-mi numele, emailul și site-ul web în acest navigator pentru data viitoare când o să comentez.