Insomnia. Cauze si tratament

Insomnia

Insomnia este o tulburare foarte raspandita care afecteaza 1 din 3 adulti. Pacientii au tulburari de somn sau pot acuza lipsa odihnei din multiple cauze.

 

Insomnia este un simptom frecvent in cazul durerilor fizice sau a bolilor psihice precum depresia. Nevoia de somn difera de la persoana la persoana, unora fiindu-le suficiente sase ore de somn, in timp ce altii au nevoie de opt sau noua ore pentru a fi in stare sa inceapa o noua zi.

Margaret Thatcher se multumea doar cu 4-5 ore de somn, iar Napoleon si Winston Churchill acordau putin timp somnului.

Studiile arata ca persoanele care sufera de insomnie, dorm mai mult timp decat isi inchipuie. Totusi ei au obiceiul sa se trezeasca de mai multe ori pe noapte. Problema insomniaticilor nu este atat durata somnului, cat calitatea acestuia.

Cercetatorii din domeniu afirma ca o etapa importanta a somnului este cea care consta in “fusuri de somn”- undele specifice, care apar atunci cand persoana viseaza. Este singurul moment cand creierul are cea mai slaba activitate si apare in prima jumatate a noptii.

Cum recunoastem insomnia?

Imaginea tipica a unei insomnii este urmatoarea :  sa stati intinsi in pat, franti de oboseala si sa nu puteti dormi. Va rasuciti in pat in toate directiile si nu reusiti sa gasiti o pozitie buna de somn. Sau va treziti noaptea si nu reusiti sa adormiti la loc ore in sir. Gandurile dumneavoastra se invart in jurul unei teme si nu reusiti sa va relaxati. In timpul zilei, lipsa somnului de noapte se face simtita printr-o puternica nevoie de somn si o oboseala de plumb. Printre altele, aceasta stare poate produce dureri de cap, tulburari de meemorie, dar si performante reduse la serviciu sau in familie. Este  posibil sa apara perturbari sexuale, iritabilitate sau depresii.

Insomnia cauze

Gandurile negre de peste zi, sunt cea mai frecventa cauza a insmoniei, dar tulburari precum sindromul de apnee in somn, sindromul picioarelor nelinistite si factorii de mediu cum ar fi zgomotul  si lumina pot influenta calitatea somnului. Insomnia poate di un simptom al unei afectiuni psihologice, deoarece persoanele care sufera de anxietate adorm cu greutate. Cele mai frecvente cauze ale acestei boli sunt furia si resentimentele.

Insomnia tratament

Un motiv evident al insomniei este usor de tratat.

  • In cazurile mai dificile, pentru a descoperi proportia si cauza tulburarii se pot folosi electroencefalograma (pentru a inregistra undele cerebrale – procedura este cunoscuta si sub denumirea de EEG) si se va efectua o evaluare a procesului de respiratie si a activitatii muschilor, dar si a altor functii ale corpului active in timpul somnului.
  • Pastrati un jurnal in care sa notati ceea ce este caracteristic somnului dumneavoastra. Centrele specializate care va pot ajuta nu sunt numeroase, dar puteti cere ajutorul medicului de familie.
  • Se pot prescrie medicamente sau tranchilizante pentru a va ajuta sa dormiti, dar numai pe termen scurt si in cazurile grave.
  • Daca aparitia insomniilor este detrerminata de o boala mentala, aceasta trebuie tratata prioritar.

Un stil de viata sanatos

Incercati sa va mentineti relaxati atat mental cat si fizic si evitati sa discutati probleme dificile sau sa va afceti griji inainte de a merge la culcare. Daca va dati seama ca nu puteti dormi, nu va zvarcoliti in pat. Ridicati-va si gasiti-va o ocupatie pentru o perioada de timp. Preparati-va un ceai calmant pana va simtiti ca este timpul sa adormiti.

Pentru a va linisti, puteti iesi regulat in fiecare seara la o plimbare in aer liber. Nu ar trebui sa cinati prea tarziu – alimentele consumate prea tarziu tind sa ramana nedigerate si sa intarzie aparitia somnului. Acest lucru este valabil pentru mesele imbelsugate. Incercati sa renuntati la fumat pentru ca nicotina are efect stimulant. Acelasi efect il au si unele bauturi alcoolice ca vinul alb si sampania.

Remedii naturale

Este important sa stiti cauzele tulburarii de somn de care suferiti. Cu ajutorul remediilor naturale puteti actiona foarte simplu impotriva problemelor la adormire. Masajele complete cu uleiuri preparate din plante pot fi un remediu natural impotriva insomniilor si starilor frecvente de oboseala. La fel si homeopatia poate fi ajutatoare in starile de excitatie nervoasa sau pentru tratarea insomniilor. Fitoterapia este si ea recunoscuta in tratarea insomniilor, valeriana , roinita, floarea pasiunii si hameiul sunt cateva plante care se folosesc in tratarea tulburarilor de somn.

 

“Sanatatea inainte de toate”

 

Nu sunt comentarii momentan. Fii primul care comenteaza.

Lasati un comentariu


Acest site este oferit doar cu titlu informativ. Informatiile gasite aici NU sunt un substitut pentru o ingrijire medicala profesionala a unui medic calificat.

INTOTDEAUNA sa discutati cu medicul dumneavoastra daca aveti preocupari cu privire la starea dumneavoastra de sanatate sau pentru un tratament ce trebuie administrat in scopul insanatosirii. AcademiaPacientului.ro nu este responsabila sau raspunzatoare, direct sau indirect, pentru orice forma de daune care rezulta din utilizarea (sau abuzul) informatiilor continute in acest site.